Är era barn en Han, Hon eller kanske en Hen?

Efter att ha läst en artikel på Aftonbladet om förskolan Egalia kan jag inte riktigt låta bli att inte skriva om det. Idén om ett jämnställt samhälle och att uppfostra barnen till bra individer är jag absolut inte emot men hur ska man göra detta på bästa sättet?

På förskolan Egalia är ingen flicka eller pojke. Det finns inte Han eller Hon på den förskolan utan barnen benämns med Hen. Ordet Hen får mig genast att tänka på Hönor, vilket jag inte tror att tanken är bakom det hela. Tanken är (om jag förstått det hela rätt) att man inte ska sätta barnen i särskilda fack utan visa att alla är lika mycket värda och får vara precis som dom är.
Nu har jag ju bara ett barn än så länge så att jag får ju ta honom som ett exempel. För han är han en HAN, inte en Hen. Han har ett kön och om han i framtiden inte känner sig trygg i det så kan det ändras men idag är han en Han. Bara för att han är en Han betyder det inte att han är värd mer eller mindre än någon annan människa, detta betyder att han har en snopp mellan benen. Att han är en Han betyder inte heller att han inte skulle kunna rida, dansa balett eller att han måste leka med bilar utan han äger dockor och dockvagn och inget utav det har tagit bort hans kön eller någonting. Detta har bara gjort att han får möjligheten att vara sig själv och kunna leka med precis vad han vill. Han älskar också traktorer, men detta gör inte att han är en Manlig pojke utan det betyder bara att han älskar fordon med fyra stora hjul och som ser ut på ett visst sätt.

När jag gick i skolan blev jag benämnd som en Hon och folk sa till mig att jag var en flicka. Jag hade absolut inte på mig rosa hela tiden. Rosa är en färg som folk påstår är en tjejfärg vilket jag inte riktigt förstår då en färg inte har ett kön men vi säger så. Min son passar bra i rött och jag har inte sett att han har olika personligheter beroende på om han har rött eller blått på sig utan det är för mig bara färger.
När jag gick i skolan var Anna den som var bäst på fotboll, och hon var ju TJEJ. André i klassen var bäst på tennis och det har nog mer med hans stora intresse för tennis, hans tennisträning och hans bollsinne att göra än att han har något mellan benen.

Istället för att lägga ner energin på att tänka på att man inte ska säga "pojke", "flicka", "han" eller "hon" så kanske man istället skulle lägga den energin, tiden och vikten på att lära barnen mer om rätt och fel och att alla människor är lika mycket värda. Istället för att skriva om luciasånger så att de ska passa in i ett könslöst samhälle (oj vad tråkigt det lät) så kunde de istället ha en lektion i respekt. Inte att man ska respektera äldre människor utan att man ska respekera ALLA människor.
På tal om det så har jag börjat fundera på om vissa äldre människor som inte respekterar de yngre faktiskt inte gör det av den anledningen att när de var små fick de lära sig att man ska respektera de äldre, ingenting om att alla förtjänar samma respekt. Sen när dom är äldst så har de inga som de behöver respektera på samma sätt. En fundering i allt.

Istället för att enbart köpa in böcker om homosexuella par och ensamstående föräldrar och bara köpa saker med "könslös färg" så kanske man kunde köpa alla sortens böcker eftersom det finns alla sortens människor? Kanske man kunde köpa alla sortens leksaker i all sortens färger? Detta borde väll mer få barnen att intressera sig av alla färger och sen kan man låta dom välja precis vilka färger dom vill och dom färger dom känner bäst för oavsett vilket kön barnet tillhör? Kan inte flickorna få välja själva om de vill leka med dockor eller bilar och killarna själv välja vad dom vill leka med? Borde dom inte få skapa sitt eget intresse?

När jag var liten var jag en Hon. Förutom att min son är en Han så tycker jag inte att jag "ger honom ett kön och en hel bakgrund" utan att han får all rätt att beaka sig själv och välja själv precis som han vill. I affären får han själv välja om det finns flera olika färger att välja mellan. Ibland blir det rosa och ibland blir det blått men kanske jag borde ge honom det "könslösa" vita direkt i handen utan att ge honom valmöjligheten. Skulle han då bli en bättre människa då?



Kommentarer
Postat av: Anna

Jag håller helt med dig!

Jag uppfostrar ett barn och inte en Hon. Siri ÄLSKAR traktorer och blir glad så fort hon ser en. Hon leker hellre med sina bilar än med sin docka. Hon har inte några puttinuttleksaker utan pedagogiska och roliga leksaker. Hennes kläder är i alla möjliga färger, men hon passar bäst i blått och grönt. Bara för att Siri är tjej kommer jag aldrig överösa henne med rosa, glitter och prinsessor. Enda undantaget kommer vara då hon är i den åldern att hon själv vill vara prinsessa, men knappt att jag kommer göra det då.



Kram Anna

2011-01-31 @ 12:50:17
Postat av: Magdalena

Oj, bra inlägg. De har ju en poäng, men herregud vilken överdrift. Och om de nu skrev om "en Sockerbagare" till hen borde de väl ha ändrat luciasången till hen också då. eller är det bara alla manliga han som ska bort?



Reagerar lite på kommentaren här ovanför. Om hennes dotter vill vara prinsessa, varför ska hon inte få det då? Jag förstår inte varför man ska begränsa barnen. Min dotter har alltid haft både bilar och dockor, blå kläder och rosa kläder. Men ganska tidigt börjar de ju (iallafall hon, stark vilja) säga vad hon vill leka med eller ha för kläder. Varför ska man då kämpa emot det? Det blir lite löjligt att man skulle ha lyckats bättre för att en tjej leker med bilar eller en pojke med dockor. Det handlar ju inte om att omvända barnen, utan att ge dem alla möjligheter och förutsättningar.

Postat av: Anna

Magdalena - Självklart ska min dotter få vara prinsessa om hon vill, det jag menade var mer att jag kommer inte överösa henne med prinsessaker för jag tycker det känns onödigt. Lika lite som jag kommer överösa henne med bilar om hon vill leka bilmekaniker. Förstår du hur jag tänker? Vissa saker vill jag begränsa för att istället få fram andra saker som jag tycker är viktigare än att vara prinsessa, t.ex att tro på sig själv och man duger som man är och allt sånt. Bara för att alla andra är prinsessor måste inte min dotter bli det.

Så svårt att skriva allt i en kort text men jag hoppas ändå jag får fram min poäng.

2011-02-01 @ 21:52:30
Postat av: Bella

Anna: Jag tror jag förstår vad du menar i alla fall. Att lära sina barn att tro på sig själv och att man duger som man är måste väll vara något av den största gåvan som man kan ge till sina barn.

2011-02-01 @ 22:22:13
URL: http://bbella.blogg.se/
Postat av: stina

Bra skrivet! :D

2011-02-03 @ 14:06:29
URL: http://mammastinsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback