Vit chokladmousse med hallongelé

Tänkte dela med mig av en god dessert som jag gjorde till nyår. Tyvärr vart jag tvungen att rätta till dom igen då jag hade lite för bråttom när jag skulle lägga på andra omgången och trodde att det hade svalnat tillräckligt, men tji fick jag. Men då har man ju lärt sig det så tänk på att verkligen röra hallongelén så att den svalnar ordentligt innan ni lägger på!


Vit chokladmousse med hallongelé

130 g vit choklad
3 dl vispgrädde
1 gelatinblad
3 äggulor
½ ägg
3 msk strösocker
½ tsk vaniljsocker


Smält chokladen över vattenbad.
Vispa grädden fast.
Lägg gelatinet i kallt vatten i 5 min.
Vispa äggulor, ägg och socker fluffigt.
Ta upp och smält gelatinbladet i 1 msk vatten i en kastrull.
Häll gelatinet i äggsmeten.
Blanda ner chokladen i äggsmeten och vänd sist i grädden.
Lägg upp moussen i glas och låt stå minst 2 timmar i kylen.

 

 

Hallongelé

2 gelatinblad
1 dl vatten
1½ dl kall koncentrerad hallonsaft


Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
Värm upp vattnet och smält gelatinbladen i det.
Rör ner saften och rör tills blandningen svalnat ganska mycket.
Häll försiktigt blandningen på den vita chokladmoussen
Det är viktigt att gelatinblandningen är ganska sval så att den inte smälter moussen!
Låt alltsammans stelna i kyl ytterligare 2 timmar.

 

 

Dekorera gärna med hallon på toppen av gelén, det bryter av sötman lite. På nyår så skar jag upp färska jordgubbar och la på samt hade på frysta hallon, funkade utmärkt det med trots att jag egentligen var ute efter färska hallon som var tvärslut överallt.

 

Denna dessert går också utmärkt att förbereda dagen innan gästerna kommer. Perfekt för den som inte vill stressa med allt på samma dag. Dock var det det som jag gjorde på nyårsafton vilket var dumt eftersom jag då inte hann göra en ny omgång av desserten. Men jag lyckades dock med att rädda alla utom en vilket min käre sambo propsade på att han skulle ha. Det var ju egentligen bara utseendet som skillde så strunt samma. Såg snyggt ut med lite bär ovanpå ändå.

 


Kommentarer
Postat av: Sophie

Mmmmmumsigt :)

Postat av: Jessica

Låter smarrigt

2012-01-25 @ 22:36:36
URL: http://www.nattstad.se/pez
Postat av: Lisa - Mamma till Alice <3

Jasså tycker du det att tiden går för fort?!



Jag tycker det är skoj nu när liten är äldre och der händer saker i hennes utveckling hela tiden. Jag har aldrig varit något stort fan av bebisar, hehe. =0P



Vad gott med vit choklad, det älskar jag. Dock tål jag inte. =0/

2012-01-26 @ 15:09:09
URL: http://thecharmedone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback