Vem är rädder för vargen här?

Har läst en del om jakten på varg och har hört en massa åsikter om det hela så nu känner jag att jag också ska ge mig in i diskussionen, om än för en liten stund.
Själv så tycker jag att jakten på varg är helt sjuk. Har hittills inte hört några bra anledningar till varför vi ska vända bössorna mot dom få vargarna som vi har kvar. Har läst om att jägare säger att vargar river tamboskap. Men varför inte fixa ett ordentligt stängsel som gör att vargarna inte kan ta sig in då? Vargarna var ju där först så då måste man väll anpassa sig efter den miljön som man bosätter sig i?
En annan sak är att dom säger att hundarna blir skadade eller dödade av varg. Har läst på om detta med och ska ge lite information om statistiken nu:

11 hundar dödades eller skadades av varg i fjol.
93 hundar dödades eller skadades av vildsvin.
12 hundar blev skjutna av människan.
713 hundar dödades eller skadades i trafiken.

Om man ska se till statistiken så blir fler hundar skjutna än att dödade eller skadade av varg. Om man ser till trafiken (som också människan står bakom) så börjar man fundera på om vi inte ska skaffa licens till att skjuta människan istället, om vi nu ska se till anledningen att skydda våra hundar.

Men vi har ju läst att vargar ska vara jättefarliga mot människan också, det MÅSTE ju stämma? Eller?
Jag letar information och det här har jag hittad vad gäller vargattacker mot människor:

Det enda trovärdigt dokumenterade tillfället i Sverige då en människa har dödats av varg var i Gysinge 1821. Detta handlade om en varg som tidigare hållits i fångenskap och sedan släpptes ut i skogen utan att ha fått lära sig at jaga. Även här anser jag att människan inte är helt oskyldig, och det är ju som sagt inte någon modern tid vi talar om.

En 22 åring dödades av vargar under en promenad i Saskatchewan i Kanada 2006. Genom spår i snön har man kunnat följt hela förloppet. Detta var visserligen modern tid men det skedde också i Kanada och det borde ju inte riktigt beröra oss i Sverige?

År 1963 dödades en 5 årig pojke i Québec i Kanada. Även här Kanada alltså och INTE Sverige.

Mellan åren 1980-1985 dödades minst 233 barn av vargar i Indien. De flesta barnen var under 6 år och i de flesta fall skedde det inom byns mråde när dom lämnats ensamma. Detta hände i Indien och INTE i Sverige och det var över 25 år sen.

Mellan åren 1880-1881 dödades 22 barn av vargar i Åbotrakten i Finland. Nu börjar vi närma oss Sverige igen, men det är som sagt inte modern tid vi talar om.


Detta var informationen som jag hittade, borde vi springa runt och vara rädda för att vargen ska döda oss då? Tror inte ens vi behöver jämföra statistiken med hur många människor som blir skjutna eller som dör i trafiken i Sverige för vem som helst borde väll förstå att den statistiken är betydligt högre?

Kanske vi människor borde anpassa oss mer efter vargen när det är vi som klampar in på deras revir, lika som när vi är ute i trafiken så får vi anpassa oss efter bilarnas framfart?

För mig känns hela vargdiskussionen löjlig. Låt vargarna få växa till sig i lite fler antal innan vi går ut och skjuter dom. Tror inte att vi behöver vara rädda för att vi ska bli dödade av varg, vi dödar varandra så bra ändå.




Källor:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=64703&a=H%C3%A4lften%20s%C3%A5%20m%C3%A5nga%20hundar%20d%C3%B6dades%20av%20varg

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/farlig/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

Kommentarer
Postat av: Lisa

Okej, hoppas du får må bättre snart. =0)



Min graviditet har väl inte varit alltför rolig. Mådde konstant illa från vecka 4-5. Sen spydde jag väldigt mycket under juni, juli, augusti och en del i september. Kunde knappt få i mig något att äta där under sommaren (och kunde spy minst 5-9 ggr vissa dagar, fy), gick ner en del i vikt (vilket inte gjorde mig någonting då jag har en del jag vill få bort, hehe). Sen har jag varit konstant trött, och illamåendet har kommit och gått under hösten och vintern också. Jag har magkatarr så det gör ju allt värre tyvärr... Nu sista månaderna så har jag haft lite problem med ryggen till och från, lite foglossning, sammandragningar, en hel del värk, o.s.v.



Jo, speciellt om man inte kan somna om på flera timmar. Jag kan ha väldigt svårt att somna om vissa dagar, skitjobbigt. Då jag ju behöver så mycket sömn som möjligt nu innan förlossningen. Jag måste vila på dagtid, annars orkar jag inte. =0P



Hehe, inte ska du väl väcka sambon din om han är sjuk. =0)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback