Nyårsaftons alkoholfria alternativ

Har suttit och tänkt en massa på vad man ska dricka under nyårsafton. När man inte är gravid så är ju valet ganska så lätt, vitt vin. Älskar vitt vin! Det ska vara ett sött vitt vin och inte för torrt. Tycker att Riesling har mycket goda viner. Är själv ingen vinexpert så jag kan tycka att ett hundrakronorsvin kan vara lika gott som ett för flera hundra, jag dricker det om det är gott och faller mig i smaken. Vid tolvslaget är jag inte heller någon som dricker champange och måste ha "äkta vara" utan jag klarar mig bra på ett gott mousserande. Själv har jag tokfastnat för Asti Martini, men då man är gravid kan man ju inte dra i sig en flaska Asti utan att det kan påverka barnet. Jag tror inte att jag skulle skada barnet om jag tog ETT litet glas Asti, men Simon ska inte dricka alkohol så han kommer inte köpa det och då får jag leta bland de alkoholfria alternativen.

Har kikat runt lite på internet och googlat och letat kommentarer på alkoholfria drinkar. Jag vill ha en alkoholfri drink som inte behöver MASSOR av ingredienser men som ändå låter god. Är inte heller något fan av apelsinjuice så försöker hitta någon drink som inte ser ut att innehålla en grund av det heller. Här är ett par av de drinkar som jag hittat:



Björnbärsdrink

125 g mogna björnbär
25 g socker
1 msk silad citronjuice
1 isbit
sodavatten

Skaka bär, socker och citronjuice tillsammans med is i en cocktailshaker.
Häll i ett vinglas, konjakskupa eller highball-glas.
Fyll upp med soda.
Garnera med en citronskiva eller, som på bilden med ett björnbär.
Servera med sugrör.


Min kommentar: Den låter enkel men ändå svalkande och god.

----

Kon-Tiki

12,5 cl mjölk
2 cl ananasjuice
1 stor msk apelsinglass
1 nypa vaniljsocker
Cola

Skakas
Servera i highball-glas
Toppa med Colan
Glöm inte sugröret!


Min kommentar: Jag älskar ju Colafloat (Coca-cola och vaniljglass) så att den här kombination kan se heltokig ut men låter ganska så god tycker jag. Har även läst mycket bra kommentarer om denna drink så jag höjer den lite extra till skyarna utan att själv ha testat den. Trots apelsinglassen och anansjuicen så hoppas jag på att Colan ska ge ifrån sig så pass mycket smak att den kommer falla mig på läppen.



Något som jag känner lite cravings av just nu och som faktiskt passar riktigt bra in på nyår är cider. Alkoholfri päron- eller äppelcider. Den ska vara riktigt kall, så det nästan isar i tänderna, och lätt bubblig från kolsyran.
Annars har ju också Systembolaget ett alkoholfritt sortiment som man gärna ser över. Den alkoholfria ölen som annars kan gå hem hos mig skippar jag över nyår då jag av någon anledning aldrig dricker öl på nyår och känner inte riktigt att det är "min nyårsdryck". Mousserande viner är min grej, och det är vad jag ska satsa på till tolvslaget. Här är Systembolaget generösa och ger oss ett litet urval av alkoholfritt. Här är några mousserande viner som kanske kan passa till tolslaget:


Chapel Hill (1926)   750 ml   37:-
Min kommentar: Jag drack ju lite Chapel Hill även när jag inte var gravid fast då med alkohol i. Köpte denna alkoholfria variant en gång för några månader sedan och jag blev glatt överaskad.

Billabong Sparkling (1945)   750 ml   44:-
Min kommentar: Har aldrig testat denna men har hört mycket bra kommentarer om denna från flera håll. Kan vara värd att prova på?

Detta är det som jag har kommit fram till. Kanske jag hjälpt någon där ute att hitta något intressant i den alkoholfria djungeln? Blir en runda till systemet och sedan till matvarubutiken för att handla ingredienser till god mat samt alkoholfria drinkar. Senare kan lägga upp ett gott recept på en maträtt som jag ska laga till och bjuda på på nyårsafton. Har bjudit kompisar på detta förut och det har varit uppskattat. Annars är jag varken någon "matmamma" eller "bullmamma" så att lägga ut recept är inte riktigt det min blogg är till för. Men självklart så lägger jag ut något som jag tycker är gott, det tillhör ju en del av min vardag.



Kommentarer
Postat av: Emmelie

Haha! Gör de dagligen, har inga problem att själv laga de bara jag slipper äta de:) va gör du själv på nyår?

Postat av: Sandra

Jag gillar Billabongvinet! Det kommer jag köra på nu till nyår samt till vårt bröllop veckan efter... Köp en flarra och testa, jag gillar att det är spritsigt och att det smakar mer som vin än saft...

2010-12-29 @ 16:44:57
URL: http://bomullshuve.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback