Sjuka, rossliga barn

Inatt har varit en händelserik natt. Vaknade runt 1 av att min lilla kille verkade ha svårt att få luft. S skyndade sig upp och tog honom och han lät väldigt rosslig, hes och han var uppenbart påverkad av det. Det första som slog mig var att det kunde vara krupp, något som jag hade när jag var liten. Dock var det många år sedan och jag är inte så insatt i det hela så jag ringde och väckte mamma för att fråga om råd. Ibland är det bra att ha mammor. Hon hörde då Liam genom telefonen och sa direkt att hon trodde att det var falskkrupp som det kallas för. Hon tyckte att vi skulle ringa och fråga om råd på akuten om vi ska komma in med honom eller något annat. Det är ju lite annat som gäller när det handlar om spädbarn mot de lite äldre.
Efter att försökt att komma fram till akuten 3 gånger så valde vi att testa sjukvårdsrådgivningen. Har inte haft några bra erfarenheter av de tidigare men kände att det kunde vara värt ett försök. Men tyvärr så kan jag inte säga att denna gång var någon bra erfarenhet heller. Istället pratade hon på om förkylning när jag ringde. Fråga då om krupp vilket hon då ändrade sig och sa att det kunde det vara. Sen frågade hon om hostan var skällande. Hur kan man veta om en hosta är skällande? Hur låter det? Jag sa att jag inte visste och då dumförklarade hon mig och tyckte att det var världens enklaste fråga. Sen sa hon att vi skulle sitta upp med honom hela natten och att det var det som fanns att göra, annars skulle vi åka till akuten om vi var oroliga.
Efter en natt av dålig sömn och en hostig, rosslande liten kille som var på lite dåligt humör (som sjuka barn blir) så kunde vi på morgonen ringa till bvc och fråga om råd. Som tur var kom vi till Liams egna tant och hon är super. Hon sa direkt att hon trodde att det var krupp, förklarade att det bästa man kunde göra var att ge dom frisk luft och när de blir väldigt dåliga ska man stå ute på balkongen med dom. Det hade hon gjort med sina barn och det funkade. Sen skrev hon också ut recept på en hostmedicin som ska hjälpa till, och erfersom han får ont i magen av den gamla är det ingen idé att ge honom den.
Älskar Katarina på bvc i baronbackarna som alltid pratar så att man förstår och inte dumförklarar än. Tusen kramar till dig!



Mammas lilla bus 3/5-09



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback