Nätmobbning

Jag har inte skrivit så mycket på ett tag då det varit fullt upp. Har jag inte jobbat har det varit andra saker i livet som kommit ivägen. Men nu tänkte jag att jag sätter mig ner en liten stund och försöker uppdatera igen.
Förra veckan var inte alls min vecka. Det kändes som att allt bara gick emot mig. Har blivit strul men mitt abonnemang vid överföring av telefonnumer osv så nu har jag inte någon telefon på ett par veckor. Andra saker har också gått åt pipan, också mindre livsnödvändiga saker men som ändå gör livet en aning jobbigare.
Men nu ska jag skriva om något som är viktigt, något som mig så otroligt förbannad och ledsen.
 
I fredags valde en trettonårig tjej att ta livet av sig. Hon valde att hoppa framför tåget. Detta var till följd av nätmobbning. Det är väldigt lätt att sitta bakom datorn och skriva en massa saker åt en person, så länge man inte säger det öga mot öga med denna personen så gör det väll ingenting? Det skadar väll inte någon och får väll ingen att må dåligt så länge det bara sker över internet? Jag tror att många är tuffare än vad dom skulle våga om de träffade personerna i fråga. Många säger saker som dom kanske inte riktigt menar men som gör att den personen som mottar detta mår riktigt dåligt. Den här gången har dessa hårda ord hamnat hos en trettonårig tjej. En trettonårig tjej som valde att ta sitt liv.
Idag satt jag vid internet och surfade runt och stötte då på en rubrik om det som skedde. Om hon som hoppade framför tåget. När jag klickade mig vidare så var det inte riktigt det jag väntat mig att jag skulle få läsa. Jag skulle få läsa om det hårda klimatet som flickan blivit utsatt för. Jag fick se en facebooksida som någon har skapat, en sida som bara handlar om att förlöjliga denna tjej. Denna sida har fått varit uppe sen september men är fortfarande inte borttagen! Jag fick också läsa om vad flickan hette. Hon fick ett namn. Jag fick också en chock då jag faktiskt vet vem denna flickan är. Har träffat henne jättemycket när jag var yngre och har till och med kort på henne här hemma som jag såg senast för ett par veckor sedan.
 
För några veckor sedan handlade det mycket i media om det hårda klimatet på nätet. Om näthatet. Om näthatet mot kvinnorna. Idag ser man inte så många rubriker om det hela, mer än att den här flickan och en del av hennes mobbning står att läsa om i Aftonbladet. Nej, nu är det tyst. Det har inte försvunnit, det har inte blivit bättre men media har hittat något annat att skriva om.
 
Snälla. Tänk på vad ni skriver där ute! Att skapa en sida och skriva en massa förlöjligande ord om en person, att skriva dumma saker åt en person. Detta är inte ok och kan leda till förödande konsekvenser.
Jag kan inte tänka mig in i hur hennes familj mår just nu och jag vet inte ens om jag vill försöka.
Jag vill bara be er att sluta nu. Sluta vara så elaka och bete er som medmänniskor även ute på internet.
Tack.
 
Vila i frid <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback