LCHF - Det nya svarta?

För 10 år sedan så trappade folk ner på intaget av ALL mat när de ville gå ner i vikt. Man skulle inte äta så mycket och man skulle röra mycket på sig, det var det som gällde då. Vad skönt det är att man kan tänka bortom detta och att det finns alternativ som man kan testa på om man vill gå ner några kilon. Själv så känner jag att jag just nu inte har någon självbehärskning alls för detta men för ca 1 ½ år sedan så skippade jag potatis, pommes och sånt och gick ner en massa kilon ganska så fort och höll mig sedan vid den vikten jag tyckte att jag trivdes med.
Nu när man kikar runt i folks bloggar så märker jag en röd tråd genom flera av trådarna, dom följer LCHF. Alla lägger upp recept som ser mycket smarriga ut och som följer LCHF. Är LCHF det nya svarta? Är det det man ska följa för att gå ner i vikt nu? Det verkar ju faktiskt som det och det verkar fungera bra för dom som följer det också. Det är nästan så man blir lite avundsjuk på er viktnedgång, trots att jag själv inte ens tänkt tanken på att försöka göra något åt att gå ner i vikt just nu. Men den dagen som jag börjar tänka i dom banorna så kanske jag ska se mig om efter det här med LCHF. Vill jag ha recept så vet jag också vart jag kan vända mig, till alla era fina bloggar!
Någon som har något tips till mig när det är dax för mig att gå ner några kilon? Eller varför inte ett smarrigt recept som ni kan ge mig som jag kanske missar annars.

Lycka till med alla era viktnedgångar! Bättre hälsa åt folket!

Kommentarer
Postat av: Ewa-Marie

Jag har i alla fall aldrig minskat så mycket i mått och vikt och ändå varit så mätt under tiden samt slipper väga/mäta allt OCH får fortfarande synda när jag vill (för mig har det funkat att unna sig på helgerna). Jag har dragit ner så mycket bröd, pasta, potatis och kolhydratrik (över 5% per 100 g) och har minskat 6 cm i midjan, 5 under bröst och några cm runt stuss. Magen som innan var som gravid i månad 7 är nu nere i "jag har faktiskt fött barn"-storlek.



Magen är lugnare, jag mår bättre och är MÄTT.

Tyvärr kan jag inte äta choklad och ägg av andra orsaker men för mig har LCHF öppnat upp mycket glädje. Speciellt att handla kläder där magen inte står rakt ut längre:) TJOHOOOO

Postat av: Rebecca - Mamma till Tove

Jag har sen några veckor tillbaka stått till på -10 kg, men jag är nöjd ändå. Jag har inte varit så strikt de senaste veckorna heller, utan har ätit lite godis (hallå, påskgodis liksom!) Men det har försvunnit 16 cm från magen. Det kanske inte har märkts så mycket att jag kan gå ner i stl men nu hänger inte mammamagen ÖVER byxlinningen iaf :D



LCHF funkar för mig iaf.

2011-05-05 @ 16:01:44
URL: http://rebeccathoren.wordpress.com
Postat av: Västgötskan

Jag är helt övertygad om att en sund kost även innefattar en del kolhydrater (om än inte mängder).



Om 5 år kommer säkert någon komma på att det inte var så nyttigt att äta fet bacon och ägg till frukost... ;-D

2011-05-06 @ 14:36:27
URL: http://vastragotaland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback