Vad går egentligen på tv?

Hur ser egentligen programtablån ut idag? Allså inte idag idag utan mer nu för tiden. Vad sänds egentligen på tv?
Det känns som att det går "modevågor" i tv-världen. Det har gått vågor med en massa Hemmafruar som tittade upp i rutan i våra hem och även vågor med "Lekprogram" och en massa annat. För några år sedan så visade dom på förmiddagarna övervägande "Spelprogram". Det var i ett sånt här program som hon Eva spydde i direktsändning (fast det kanske var på natten hon gjorde det?) och sen så minns jag att Erik och Mackan var med och höll i ett sådant program. Folk ringde in som galningar och hoppades att vinna pengar. Tanken att bara sitta hemma och ringa hem lite pengar lockade, speciellt då orden man skulle få fram var så enkla.

När man tänker tillbaka en massa år så gick det en våg av program där man skulle hitta kärleken eller då man skulle tävla för att få sitt drömbröllop. Program som "Kär och galen" och "Tur i kärlek" rullade på i våra hem och vi satt framför teven med uppspärrade ögon, hejandes på vårat favoritpar. Hoppet om den eviga kärleken fanns där samtidigt som vänners föräldrar skiljde sig från höger till vänster. Hos oss tog det längre tid innan mina skiljde sig. Då hade programmen slutat sändas och hoppet om den eviga kärleken var långt borta.

Även en våg av b-kändisar som skapade rubriker i tidningar Sverige över dök upp i program som "Baren", "Villa Medusa", "Big brother" och "Expedition Robinson". Alla dessa okända personer blev våra största samtalsämnen runt bordet för att efter bara några månader blev totalt bortglömda. Detta får mig att tänka på dom människor som inte tycker att vi kan döpa Nemo till Nemo för att någon idiot i "Kungarna av Tylösand" hette så. Själv så såg jag inte programmet och förknippar inte namnet Nemo till någon i det programmet, och ärligt talat, hur många kommer komma ihåg den där personen om ett år? Minns ni själva honom ordentligt när ni tänker på honom nu?

Idag vet jag inte om man kan peka ut en speciell våg av program som går. Tycker att det är ganska så blandat bland programmen för tillfället. Fast även om det är en stor blandning så vet jag inte om det är så mycket sevärt som går på tv ändå. Ibland kanske man bara skulle säga upp teven och införskaffa sig ett gäng sällskapsspel istället. När jag tänker tillbaka så minns jag ändå bäst av allt hur man satt med sina vänner och spelade "Den försvunna diamanten" och "Monopol". Mer mysfaktor i det än ett avsnitt med fulla och spyor som Big brother har att erbjuda. Och kanske om jag byter ut teven mot sällskapsspelen så kan jag behålla hoppet om att människan inte är så tokig ändå, och kärleken övervinner allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback