Svenska flaggor

"Du gamla du fria du fjäll höga nord..."
Idag är det Sveriges nationaldag. Kan inte säga att jag firat det nämnvärt men kanske ni andra har gjort det runt omkring i Sverige. Kanske har ni hissat flaggor runt om i världen? Hade vi själva säkert gjort om vi ägt en flagga men nu bor vi i en flagglös lägenhet så vi får kika på de fina blågula flaggorna som ni andra hissar upp.
Just när man pratar om flaggning så har jag insett att jag inte alls har koll på "flaggregler". Har ni det? Har ni lika dålig koll som jag så kan jag berätta dom för dig nu.

  • 1 mars - 31 oktober hissas flaggan klockan 8, resten av året hissas den klockan 9. Flaggan halas då vid solnedgången, dock senast klockan 21. Men det finns ingen lag som säger att du inte kan ha flaggan hissad längre utan detta är enbart regler som rekomenderas. Dessa regler gäller dock inte för vimpel som får vara hissad dygnet runt!
  • Vid dödsfall hissas flaggan på halvstångpå döds- och begravningsdagen. Då hissas den först i topp för att sedan omedelbart halas till 1/3 av stångens längd. När jordfästningen sedan ägt rum hissas flaggan i topp och halas sedan omedelbart eller på sker det på ovan angiven tid.
  • En våt och fuktig flagga ska inte vikas ihop utan ska först få torkas. Flaggan ska vikas med den blå duken utåt eftersom den gula färgen lättare blir smutsig.

Men nu plockar vi ner flaggorna igen och väntar till den 26:e juni då de ännu en gång får hissas och beundras.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback