Gårdagens vs Dagens modeflugor

Ett samtalsämne som jag tycker kommer upp ganska så ofta (kanske ett mer kvinnligt fenomen?) är att man diskuterar gårdagens mode. Vilka ordentliga modemissar kan vi sitta och skratta åt idag och som vi tyckte var hur snyggt som helst när vi väl var inne i snurran? Man kommer ofta på flera ordentliga missar. Själv kan jag sitta och skratta åt gamla saker man gräver fram i garderoben och tänker "Hur tänkte jag här?". Viss mode är jag idag glad över att jag inte föll för, men självklart har även jag mina modelik i garderoben. Jag kan inte direkt säga att jag tycker det är pinsamt heller för att då hade ju "alla" dessa kläder eller vad det nu kan vara. Idag har jag då turen att kunna se tillbaka på dessa missar och skratta lite åt hur det var.
Tänkte börja med att punkta upp några av gårdagens ordentliga modeflugor som jag minns. Här kommer de, utan inbördes ordning:


Kjol över byxor
Kan tänka mig hur någon av alla dessa modedesigners som sätter modefloppar på kartan tänkte här. Förmodligen var det någon som inte kunde bestämma sig om den skulle ha byxor eller kjol på sig och istället för att bara välja något alternativ så valde den för mycket och tog alla alternativ som fanns. Här föll även jag och jag kan idag säga att jag är glad att det bara var kjol och byxor som kombinerades ihop och inte ett par snygga hipsters under kjolen som skulle sticka fram eller något annat som bara kunde göra det hela gräsligare.

Dykarjackor
Dessa jackor såg aningen stela ut men åh vad sköna de är! Vågar knappt berätta att jag faktiskt har en dykarjacka hänger här hemma i garderoben, men sist jag hade på mig den var väll någon gång när jag slutade högstadiet eller nått. Än så länge hänger den nog ganska bra där den hänger.

Midjetröjor/Knuten skjorta
Oj oj oj, här har vi en trend som jag inte tror skulle slå lika mycket idag som den en gång i tiden gjorde. Idag så känner inte alla att dom vill ha på sig en tröja som slutar en bra bit ovanför naveln eller vill ha på sig en skjorta som man knyter lite kortare, förr i tiden så kunde ju alla gå med dessa tröjor. Så länge det är mode så behöver man inte ha någon platt mage för att bära detta plagg. Låt dallret dallra fritt! (Japps jag använde detta en gång i tiden.. den gången vägde jag 45 kilo och hade inte burit ett barn inne i den magen.)

Adidasbyxor med knappar längs med sidan
Jag minns dom så väl! Det var när jag gick på högstadiet då alla hade ett par sådana i garderoben, och jag hade två! Lyckliga lotta var jag då. Idag kan jag inte riktigt förstå tanken med dessa knappar. Skönt med joggingbrallorna var det ju men fastnade man i något så for knapparna upp på stört och de var inte speciellt varma då det var kallt ute eftersom det blåste rätt in i sidan. Nej, dessa får jag nog gräva ner med spaden.

Jeans som man klipper upp nere på sidan
För att fortsätta med byxmodet så förklarar jag hur jenasen skulle vara. När man köpt hem ett par riktigt snygga och dyra jeans så kunde de självklart inte se ut som dom gjorde utan man var tvungen att ta fram saxen innan man tog bort prislappen ens. Nere vid insidan av foten skulle man klippa upp/sprätta upp en bit så att när man hade på sig skor kunde lägga byxorna över ordentligt så att skorna inte syntes. Härligt mode, och jag som har små fötter kunde lätt gömma undan hela dojan innanför jeansen. Då var jag inne!

Nätlinnen
Dessa linnen som gav ett ordentligt kasslerskinn gick från "gubbtröja" till att alla hade dessa. Stor som liten, tjock som smal lät vi huden formas i ett kasslermönster. Japps jag hade dessa, och nej jag var inte den som gick runt med bara bh:n under utan jag fegade ur och valde ett linne under och sen mitt snygga nätlinne över. Men oj vad dom var snygga!... eller?

Piratbyxor
När solen gassar på och det börjar bli för varmt med långbyxorna så kom denna modefluga upp, piratbyxan. Själv måste jag säga att jag fortfarande gillar idén bakom det hela och skulle nog inte gråta floder om den kom tillbaka.

Tjocka tröjor med stora märken
Det skulle vara stora collageliknande tröjor och med stora märken fram på bröstet. Några märken som såldes som smör i skolsken var Fila, Champion och Aqua Limone. Under fick man gärna ha någon tröja med krage på så man kunde vika upp kragen över märkeströjan. I mitt bakhuvud kan jag se mig gå runt i en stor tröja med märket Champion på, Linda hade en blå Filatröja och Emilie hade sin fantastiska gröna Aqua Limone. Vi var bäst, vi var snyggast.

Buffaloskor
Och jag vill egentligen inte gå in på skor eftersom jag då känner att jag har massor av skor jag måste räkna upp men Buffaloskorna är väll ändå en modemiss som man inte kan glömma? Skor med höga sulor så man kunde riskera att bryta foten om man trampade snett och så var man en av de snyggaste i skolan. Måste säga att den här gången är jag faktiskt glad över att jag aldrig ägt ett par, fast på ett sätt hade det varit lite nostalgiskt att ha ett par sådana liggandes hemma i garderoben att visa upp för barnbarna. Någon som har ett par som dom vill sälja för en tjuga så hör gärna av er!


Men för att lämna gårdagens så måste man ju skriva något om dagens. Själv så kan jag se ett antal modeflugor som jag tror att många kommer skaka på huvudet åt om några år (eller om ni gör det även idag). Vissa modeflugor som jag nu kallar för dagens har egentligen gått ur modet nu, men för bara något år sedan så använde vi de så de ligger förmodligen fortfarande kvar där hemma och därför räknar jag med dom till dagens. Här kommer de:


Löjliga "solglasögon"
Jag har aldrig ägt ett par och jag vet inte vad jag ska kalla dom och en ärlig fråga till alla er som äger/ägt ett par sådana, hur tänkte ni här? Var dom användbara över huvud taget? Var dom inte ivägen? Ok att Kanye West hade dom, men bara för att Paris Hilton kliver ur taxin och visar muttan inför hela folket betyder det inte att jag kommer sluta använda trosor.

Kanye West kanske innerst inne också bara vill glömma?

 

Haremsbyxor

De är säkert de mest bekvämaste plagg du någonsin burit, men hur tänker man när man när man har på sig en byxa utanför hemmets dörrar där det ser ut som att du går runt med en överfull kissblöja mellan benen?

 

Leggings med t-shirt

Jag tycker att leggings är ett oerhört skönt plagg och passar bra till tunikor, vissa klänningar osv. Men jag skulle aldrig, och då menar jag verkligen ALDRIG ha på mig ett par leggings till en kort t-shirt när jag går ut. Det spelar ingen roll att dom ser ut som ett par jeans för jag skulle aldrig ha det ändå. Det passar verkligen inte någon! Rolig tillbakablick är när man själv gick runt med leggings för ett antal år sedan men då hette de pantalonger.

 

Foppatofflor

Jag kan förstå dom som har det i jobbet osv om man behöver något bekvämt att gå i, men jag skulle aldrig ha på mig dom på stan och definitivt inte på krogen! De fodrade foppatofflorna står jag mest och gapar åt.

 

Bodys

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha en body på sig då jag tycker dom är gräsligt fula och passar till bebisar men man slutar använda dom när man kommer upp lite i åren. Hade jag ägt någon hade jag förmodligen haft problem varje gång jag skulle gå på toa pga kombinationen av knapparna mellan benen och mitt korta tålamod.

 

OnePiece jumpsuite

Jag skulle helt klart kunna äga OnePiece om de inte hade varit så dyra, men det är för att jag tycker att dom ser ruskigt bekväma ut att sitta hopkuren i hemma i tv-soffan. Skulle jag ha på den utanför hemmets vrå? Nej. Dagens mode som jag tror att folk kommer skratta åt om några år, i alla fall åt dom som går runt i dessa på stan och den gången jag ser någon gå runt i det på krogen så kommer jag förmodligen vända klacken och gå hem. Då har jag blivit för gammal för dagens mode.

Vill du köpa denna dress för att gå runt i hemma så kan jag hjälpa dig. Gå in på http://www.onepiece.no/ så finner du.

 

 

Mjukisbrallor med högklackat

Ursäkta men är 2011 året då vi tar på oss våra gamla malätna mjukiskläder ut på stan? Har vi verkligen blivit så förlatade att vi inte ens kan dra på oss ett par jeans längre?

 

Chloés chefdesigner Hanna MacGibbon är väldigt söt, men är detta verkligen

den outfitten man vill ta emot applåder på höstvisningen ifrån? Tydligen.

 

Nu med faktat i handen så kan jag inte sluta att tänka på om dagens mode verkligen är så mycket bättre mot vad det var förr? En del av våra modeflugor kommer tillbaka efter 10 år och andra är väl begravda, men oavsett så finns det flugor som i alla fall jag måste skaka på huvudet åt. Men trots detta blogginlägg så har jag inte blivit så gammal att jag kan ta det hela med en gnutta humor. Så kom igen 2011, visa mig vad ni har att erbjuda!!



Kommentarer
Postat av: Hanna

Haha, det va rolig läsning! :)



Mycket minnen som kommer upp.

//Hanna

Postat av: Anna

Riktigt kul att minnas tillbaka... själv hade jag tajts med mimmi pigg eller nåt skrikigt mönster på, ofta med en tjockare stickad tröja som gick till skinkvecket. Ve o fasa :)

2011-01-06 @ 19:57:20
Postat av: Susanna

Malätna mjukisbrallor? :D Fast jag skulle aldrig orka ha högklackat till dom. Skitiga gympadojjor funkar bra. xD

2011-01-09 @ 17:18:38
URL: http://stoltkaosmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback