Vem röstar ni för?

Nu är det diskussioner om att folk vill att Foppa ska hamna på 200-lappen. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Alltså visst är Foppa en riktig idrottsman men jag vet inte riktigt om jag vill ha honom på en av våra sedlar. För mig ska någon som sitter på sedeln vara någon som faktiskt gjort någonting för Sverige, mer än att vinna några matcher i en idrott som inte alla är intresserade av. Eller mer än någon som har gjort en förskräckligt ful toffel som egentligen inte är "hans verk" utan som han mest har satt sitt namn på och fått in en massa pengar för.

Jag vill absolut inte ha Zlatan på någon sedel heller. Inte bara för att jag verkligen inte klarar av den människan utan för samma anledning som ovan, är man inte sportintresserad så vet du ingenting alls om vad han gjort. Själv så tycker jag som sagt inte om människan och har därför inte satt mig in så mycket i vad han har gjort för framgångar för Sveriges räkning utan de gångerna jag har sett honom har jag mest tyckt att han spelat själviskt och efter vissa intervjuer har han mest betett sig kaxig och arogant vilket jag inte ser som en förebild som jag vill ha på en sedel.

Vem vill jag ha då? Jag röstar helt klart för att få dit Astrid Lindgrens nuna på en sedel. Hon är en av de kändaste barnboksförfattarna i Sverige och ALLA har i stort sätt läst någonting av henne eller sett någon film eller något som handlar om en karaktär som hon skapat. Hon har gett glädje till massor av barn och fortsätter även efter sin död att göra det. Vad jag har sett om läst om henne så verkar hon varit en varm människa och som verkligen värnade om de allra minsta. Hon kommer leva vidare i våra minnen i en massa år framöver. Hon kommer leva vidare i Pippi, Emil, Tjorven och alla karaktärerna i många generationer. Hon har även satt Sverige på kartan i olika länder där bland annat Pippi etablerat sig, där barn som inte pratar vårat språk kan läsa om en karaktär som har sitt ursprung i vårt avlånga land.

Hur länge tror vi att Zlatan och Foppa kommer vara bevarade i våra och våra barns minnen efter deras död? Hur många generationer kommer att minnas någonting av vad de gjort efter deras död?
DÄRFÖR röstar jag för att Astrid Lindgren ska sättas på 200-lappen. Allt annat vore i mina ögon fel.

Vad har ni själv för tankar kring vem som ska sitta på sedeln? Vem röstar ni för?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback