Hur ser man könet på en färg?

Varför skrev jag det tidigare inlägget? Jo det hela har och göra med att jag håller på och gör om lite i min blogg så därför skrevs detta inlägg. Jag har fortfarande inte gett upp hoppet om en snyggare blogg! ("Kanske du borde det" tänker säkerligen en del nu, men jag tycker faktiskt att det är ganska så kul att fixa och trixa lite.)

Har idag börjat fundera på det här med färger och om de har kön. Flera gånger i veckan får man höra att rosa och rött är tjejfärger och blått och grönt är killfärger. Jag förstår det verkligen inte, har färger kön eller vad har jag missat? Jag trodde att en färg bara var en färg men nu är en färg ett kön eftersom rosa tydligen ska vara en tjej. Hur vet man vilket kön det har? Hur ser man det? Finns det transexuella färger? Blir barnet som har en färg av "fel kön" homosexuell eller varför är det så tabu att sätta på en kille en rosa tröja? Eftersom det är så tabu är det då fel att vara homosexuell eller varför ska vi vara så rädda för allt som kan "ändra barnets läggning"?

Nu ska jag trixa vidare med min sida och se om svaret om färgen och könet kommer upp på internet någonstans. Man hittar det mesta på internet så varför inte svaret på den frågan...


Kommentarer
Postat av: Rebecca - mamma till Tove

Vi klär inte Tove i bara rosa kläder, utan hon har ärvt kläder från sina killkusiner som hade massa blåa, gröna, svarta kläder. Varför just köpa rosa kläder bara för att det är en tjej? Vi sparar flera hundratalskronor på att använda alla kläder hon fått ifrån sina kusiner. Så fort Tove inte har rosa kläder på sig utan mörka så tror ALLA att Tove är en kille. Konstigt nog.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback