Hur många barn är för många barn?

Ligger hemma just nu med huvudvärk men eftersom jag inte får träffa min bm förrän imorgon så vet jag ännu inte hur det ligger till med mitt recept så att jag ligger och försöker undvika ett Citadonintag just nu. Någon som vill byta plats för en timme eller två?
Annar har morgonen inte gått alls som jag har tänkt mig. Katterna har varit extremt jobbiga hela natten och hela morgonen så att sova är det inte på tal om. Hoppas på att det blir bättre när katterna blir äldre samt att det knippsats lite här och där... Sen så skulle jag starta datorn för att gå in på tv4play för att se de avsnitten jag missat av htg innan det började på tvn. Det gick inte speciellt bra. Först satt jag och försökte få kontakt mellan min dator och internet i ca 45 minuter innan jag gav upp och tog Simons dator. Efter att Simons dator startat och jag kommit in på play en timme senare än vad jag tänkt så upptäcker jag att play har problem med sin sida så jag kan bara se ett avsnitt av tre! Inte riktigt min dag alltså.

Det är så roligt att sitta och surfa runt på internet och se vad folk skriver i bloggar och vad folk pratar om på olika forum. Man får verkligen se vilka konstiga idéer folk har och vilka fördommar folk har om det som är okänt. Man får alltid igång tankegången hos sig själv och funderingar på hur man själv står till saker som man aldrig förut tänkt på.

Dagens fråga är: Hur många barn är för många barn?
Vissa verkar tycka att två barn är lagom och att ha 10 barn är hemskt medan andras mål är att minst skaffa sig 8 barn som springer runt för att det är en storfamilj som de är ute efter. Själv så har jag faktiskt inte satt upp någon "siffra" för hur många barn som jag vill ha (trots att jag brukar säga 8 barn bara för att folk brukar spärra upp ögonen och titta lite extra länge på mig då). Jag vet inte om jag kommer känna att två barn räcker för mig eller om jag känner att jag vill ha fler längre fram. Oavsett så tycker jag inte riktigt om folks fördommar vad gäller storfamiljer.
Ok att du inte vill vara i en storfamilj men det finns dom som verkligen vill det. Att vara barn i en storfamilj måste inte betyda att du alltid kommer få ta hand om dina småsyskon och att dina föräldrar aldrig kommer ha tid över till dig, det har mer att göra med vad du har för föräldrar än hur många barn som finns i just din familj. En familj som enbart har två barn kan ha sämre ekonomi och använda storasyskonet som barnvakt betydligt oftare än familjer där det finns tio barn. Vissa verkar ha svårt att förstå detta. Visst kostar det mer ju fler barn det finns i familjen men föräldrarna kanske har bra jobb med bra inkomst eller så har de sparade pengar som de kan ta utav. Kanske dom är väldigt dukiga på att lägga upp en budget och inte slösar lika mycket som en familj med två barn?
En familj anpassar sig efter den situationen som dom har. En familj anpassar utgifterna efter plånboken. En familj stöttar varandra. En familj tar hand om varandra. DET är en riktig familj. Sen så spelar det ingen roll hur många barn man har.

Skriv gärna er åsikt om saken. Är jag helt ute och cyklar? Är två det ultimata antalet och är alltid tiobarnsfamiljerna fattiga och är det i dessa familjer där de äldre syskonen blir "extraföräldrar" åt de yngre? Sker detta aldrig i tvåbarnsfamiljen?
Jag tror att en familj kan se olika ut på grund av hur föräldrarna är som personer och hur dom själva lägger upp sin vardag. Jag tror inte att antalet barn är det som styr allt. Kanske jag har helt fel, men kanske jag faktiskt har rätt den här gången?



Familjen Johansson från Älvdalen som var med i Familjen Annorlunda

Kommentarer
Postat av: Lisa (Sjubarnsmamma)

Du är inte ute och cyklar. Jag har själv 7 barn och var tidigare ensamstående med 5 av barnen. Jag älskar mina barn över allt annat och vi tar hand om barnen lika mycket som en tvåbarns familj skulle göra. Besök gärna min blogg om du känner för det. Jag kommer att komma hit fler gånger. En intressant blogg du har!

Ha en fin dag och en mysig helg:-)



http://www.sjubarnsmamma.com

2011-02-11 @ 11:31:56
URL: http://www.sjubarnsmamma.com
Postat av: Kakan

Hej!

Tack för en fin blogg :)

I hjärtat skulle jag gärna ha en stoooor familj med 6 barn men jag vet att jag aldrig skulle orka det, skulle ta all min kraft o lite till.

Men drömma går ju :)

Kram

2011-02-14 @ 15:16:39
URL: http://kakan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback