Trätuppar och kexchokladpaj

Nu har jag badat Nemo och lagt in kycklingen i ugnen inför lunchen så nu kan jag ännu en gång sätta mig ner och uppdater lite här. Tänkte uppdatera lite för vad som hände i helgen.

I fredags hade inte Liam dagis utan var hemma med mig och Nemo. Vädret var lite sådär så att vi bestämde oss för att hålla oss inne istället och jag bestämde att det var ett perfekt tillfälle att göra lite påskpyssel. Förra veckan så gjorde vi ett besök på Panduro så att vi hade förberett för pyssel. Det skulle bli fina trätuppar. Liam fick måla tupparna och sätta dit ögonen och jag fick sätta dit fjäder, näbb och tuppkam. Trodde inte att det skulle bli så jobbigt och att jag skulle få slita mitt hår så mycket som jag fick göra. Allt gick bra tills det var dax att limma dit allt, då insåg jag att limmet var torkat. Inget annat lim hade vi hemma heller så jag fick ringa till Simon som fick köpa med sig lim efter att han slutat jobba. När han väl kommit hem och det var dax att sätta oss och limma ihop allt igen så höll jag på att bli tokig. Ingenting ville fastna som jag ville och jag fick lim överallt där det inte skulle vara lim, men tillslut så fick jag ihop tupparna och de vart riktigt fina ändå. Liam hade bestämt innan att morfar, farmor och Jonas skulle få varsin tupp så det vart tre stycken ståtliga trätuppar. Orkade bara med att göra tre stycken så nu har vi tyvärr ingen att ha här hemma men jag får väll försöka samla ihop mig någon dag och se till att han får göra en tupp till oss också.

I helgen har jag också testat på och gjort kexchokladpaj. Bestämde mig för att göra den i lördags vilket gjorde att vi fick stoppa in den i frysen för att det skulle stelna till. Blev lite besviken över smaken när vi fick äta den men vi fick en halv paj över till dagen efter och då var den faktiskt betydligt godare och smakade mycket mer kexchoklad. Då hade vi förvarat den i kylskåpet så att den var lite mjukare, det gjorde nog det hela. Så nästa gång ska jag försöka se till att få lite mer tid på mig så att jag kan stoppa in den i kylskåpet istället för frysen.



Kexchokladpaj
  • 3 st kexchoklad
  • 6 msk smält margarin
  • 150 g blockchoklad
  • 4 msk vispgrädde
  • 3 äggulor
  • 1 tsk vaniljsocker


1. Krossa kexchokladen i matberedare.
2. Blanda ner det smälta margarinet och rör om.
3. Häll smeten i en smord pajform.
4. Grädda i 175° i 6 min.
5. Låt svalna.
6. Smält blockchokladen och blanda ned grädden (ej vispad).
8. Rör ner vaniljsockret och äggulorna.
9. Låt svalna en stund.
10. Bred över pajskalet.
11. Låt stå kallt i kylen i 4 timmar (eller frysen 2 timmar).
12. Servera med grädde eller vaniljglass.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback