Jul jul strålande jul

Likt ett barn så längtar jag otroligt mycket efter julen i år! Kan knappt vänta. Det är nästan så att man längtar mer efter julafton än kommande bf, vilket kanske är lite konstigt. Tidigare år har jag varit lite likgiltig inför julen. Har inte bara bra minnen efter jular som kommit och gått. Har minnen från en mamma som vaknar bakis på julaftonsmorgonen och istället för att umgås med familjen lägger sig i ett bad och som sitter och smsar och är helt borta från omvärlden under hela julklappsbytena. Har minnen av stressade jular där det känns som att kärnan av hela julafton är att man ska försöka ta sig igenom den, inte att man ska ha det kul och mysigt. Har även befunnit mig på ställen där jag inte alls kännt att jag fått någon julstämning, men det kvittade just då eftersom julafton helt hade tappat sin innebörd för mig. I år känner jag att julen är något magiskt. Kanske är det för att jag har Liam som har växt upp till en liten man som förmodligen kommer älska julafton. Jag längtar till att få se hans ansikte lysa upp när han får se tomten komma och dela ut paketen. Jag har blivit någon som jag inte trodde i alla fall, jag älskar julen!

Vad saknar jag just nu. Jag saknar att få sätta upp julgardiner och få ställa ut sjukt mycket tomtar i hela lägenheten. Inte för att jag tycker om tomtar speciellt mycket men de ska bara finnas där. Sen vill jag krypa ner i soffan med en filt över mig tillsammans med lilla familjen. Ute faller snön och inne sitter vi och värmer oss med levande ljus och glögg i handen. I år får det bara bli alkoholfri glögg, även för Liam som råkade få i sig lite väl mycket starkvinsglögg förra året när vi inte tittade på. På teven vill jag se alla löjliga julfilmer som går och även sätta i några filmer som vi själva har hemma som "Musse firar jul" och även den där Nicke Nyfiken firar jul.

Jag längtar efter smaken av julmusten och  doften av julbaket. Jag vill att det ska dofta nykokt knäck och pepparkakor i hela lägenheten. Granen ska stå i sitt hörn med en massa presenter under som får än att vilja bli som ett litet barn där man kan gå fram och klämma och känna.
Jag längtar till min första skinkmacka med Johnys senap på. Den som riktigt smälter i munnen och som man stått och lagat till hemma i köket tillsammans med S, och med Liam som springer runt benen på sig och nätt och jämt klarar sig från att bränna sig på ugn eller varma plåtar.

Jag har redan börjat med julmusten. Jag som aldrig tyckt att den varit speciellt god andra jular har fullkomligt falligt pladask för den i år och bara längtar tills den hamnar på bordet nästa gång.

Jag längtar efter jul så otroligt mycket. Om en månad är det första advent, nog kan man få börja sätta upp saker då? En ljusstake hit eller dit och lite gulgardiner.. I år börjar jag tidigt.



Liams första möte med jultomten år 2009.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback