Ultraljud

Du är på dag 137 av 280. (48,9%).

Du är i vecka 20.
Du har gått 19 fulla veckor och 3 fulla dagar (v19+3).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).

Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Mån 28 mar 2011
Du har 143 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen:
Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.


Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.


---

Jaha, ska det brörja synas utanpå kläderna nu att jag är gravid? Det ska bli spännande, ha ha.
Idag har vi varit iväg på RUL (rutinultraljud). Det är alltid lika roligt att se den lilla krabaten sprattla. Pyret var frisk och vi fick ett nytt datum för bf (beräknad födelse). Förut hade vi 1:a april som datum men nu har vi blivit flyttade till den 28:e mars. Jättekul! Fast jag tror ju så klart att den kommer komma den 20:e mars så att för mig spelade det ingen större roll, ha ha. Men det är kul att man har gått lite längre än vad vi tidigare trodde. Så istället för att gå in i v 20 imorgon så är jag redan i v 20 (det gick fort!).

Nu är det fredag igen. Fick världens mysigaste uppvaknande, det enda felet var att klockan bara var ca halv 7 på morgonen och jag inte behövde gå upp. Liam kröp upp i sängen när Simon var på toaletten och gjorde i ordning sig. Där la han sig under tecken och smekte mig på ryggen och viskade "Mamma, mamma". Hur mysigt som helst! Ibland är barn verkligen underbara! Tydligen hade han varit på bra humör när han kom till dagis, om dock lite trött. Då hade en av fröknarna gått fram till honom och sa att hon ville att "goseliam" skulle komma. Då kröp han upp hos henne och lutade huvudet mot hennes axel. Världens mysigaste kille!

För att återgå till vad helgen har att erbjuda. Idag hade vi egentligen planerat in att äta tacos i Hällabrottet, men detta var en virrig gubbe som hade sagt till oss att det var ikväll när det tydligen är om två veckor det är. Istället för att åka iväg och äta tacos får vi laga till vår egen här hemma. Men först ska vi eventuellt ut till Hällabrottet och hämta en sak som jag ska låna inför morgondagen. Då kommer pappa, Maria och bror hit och ska bli bjudna på lunch. På eftermiddag/kvällen blir det sedan att skjutsa in Liam till farmor där han ska sova. På söndag så blir det att vara uppe med tuppen för då tar jag, Simon, Simons bror Jonas och hans sambo Erika och packar in oss i en bil och åker iväg till Ullared!

Nu ska jag dammsuga lite, om min rygg vill det vill säga. Trevlig helg på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback