Piller, utvecklingssamtal och alkadspyor

Du är i vecka 19.
Du har gått 18 fulla veckor och 3 fulla dagar (v18+3).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 1 apr 2011
Du har 150 dagar kvar till beräknad förlossning.

Fostret: Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.


---

Oj, snart har halva graviditeten gått och det har gått jättefort. Tror det känns som att det går mycket fortare nu när man har Liam att lägga all energi och tid på och behöver inte sitta hemma och rulla tummarna.
Tänkte uppdatera lite om hur läget är med mitt huvud osv. Förra tisdagen så hade jag fått en läkartid på min vårdcentral. Älskar min läkare lite. Hon är trevlig och jag träffade henne flera gånger när jag väntade Liam så hon vet vad jag tidigare har genomgått och det känns bra. Det känns som man är i bra händer när man kommer dit och man känner sig trygg. Hon tar än på allvar och sånt känns riktigt bra.
Där fick jag göra lite prover och hon vart lite orolig över vissa saker som inte tyder på "vanlig graviditetshuvudvärk" så jag fick en remiss till neurologen dit hon ville att jag skulle ta mig samma dag. Tur att man hade Felix som barnvakt den dagen så jag åkte bara hem och åt och sen for iväg till sjukhuset. Där fick jag vara enda tills kvällen. Var lite jobbigt och speciellt tråkigt när man är där så många timmar helt själv, inte någon man känner med sig. Men det gick bra ändå. Tyvärr när man är gravid kan dom ju inte göra så mycket tester då de inte kan röntga än eftersom strålningen inte är bra för bebisen så jag fick göra i stort sätt samma tester som jag hade gjort tidigare under dagen. Dessa tester fick jag göra två gånger så efter 3 gånger med samma tester visste de fortfarande inte riktigt vad det kunde vara men jag fick i alla fall med mig Citodon hem som jag skulle testa att ta. Det krånglade lite så de kunde inte ge mig recept på en gång utan fick några tabletter i handen och fick dagen efter hämta ut på Apoteket. Det gjorde ingenting men när dom gav mig tabletterna och beskrivningen om dom på sjukhuset kan man ju tycka att dom kan meddela hur tätt inpå man får ta tabletterna + att säga till att dom verkligen, verkligen inte rekomenderar att man kör bil när man tagit dessa. Detta sa dom ingenting om, och dom som inte har någon aning om jag har körkort eller inte. Kändes lagom tryggt.
Tabletterna funkar i alla fall ok. Tar bort ca 80% av huvudvärken så nu känner jag mig nästan som en normal människa igen!

Förra tisdagen var vi också på utvecklingssamtal. Det gick jättebra (hade inte räknat med något annat). Dom hade verkligen ingenting negativt att säga utan ösde beröm över vår lilla pojke. Sen så tyckte dom att det var så roligt när han apar efter andra och att han är så kramig och gosig som han är. Hörde även senare i veckan hur en annan fröken sa att Liam var deras lilla "gospojke" på dagis. Känns bra att höra!

I helgen har det varit barnvälsignelse också. Detta är något man gör om man tillhör pingstkyrkan och inte Svenska kyrkan eftersom man inte döps i pingstkyrkan. Tanken var att vi skulle vara där klockan 3 och före det skulle vi smita in hos S mamma och äta lite mat. Klockan 2 satte vi oss i bilen och tänkte åka. Tyvärr hade Liam dragit i sig välling precis innan och när S drog åt bilbältet och backade bilen så kom en alkadspya som hette duga från Liam. Han spydde ner ALLA sina kläder, skor.. ALLT + halva S och sen även så lämnade han några cm flytande spya i bilbarnstolen. Var bara att släpa upp ungen. Tvätta av honom och byta kläder på han och pappa och sen fick vi hämta min bilbarnstol från källaren och lägga en filt över den gamla så att lukten inte skulle sprida sig. Vi han på sekunden in i kyrkan innan det hela började. Lite stressigt må jag säga, men det är väll så det är att ha barn. Var bara glad just då över att vi än så länge bara har ETT barn som valde att spy just då + att jag klarade mig helt och hållet då man inte har så mycket finare kläder när man är gravid.

Nu ska jag plocka lite här hemma. Skönt att kunna städa lite nu igen så att man slipper ligga hemma i soffan och se allt samlas på hög. Stressfaktor...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback