Blåsa på krogen?!?

Innan jag stiger upp ur sängen tycker jag att det är skönt att ta fram min iphone och kika igenom vad Aftonbladet, och ibland även vad NA har att erbjuda i nyhetsflöde. Det som mest fastnade innanför min hjärnbalk är det som stod i det senare alternativet. Där fanns en artikel om att det pratas om att man ska börja med att få blåsa i alkomätare innan man får komma in på krogen för att det inte ska bli så mycket bråk osv. Dom vill dra ner på alkoholen och fyllan. Visst låter det bra! Folk som inte blir riktigt lika fulla kanske inte bråkar lika mycket på krogen, smart. Men hur smarta är dom när dom tror att dom drar ner fyllan ett ställe där dom mer än gärna säljer sin öl, cider och gärna ställer upp de små shotglasen så vi får betala för den hutlöst dyra alkoholen? Jag fick genast en känsla av att det mer är krogarna som ska tjäna pengar på detta. Genom att ta in nyktrare folk på krogen så dricker dom desto mer där inne. Perfekt för dom.

Men om vi säger att dom nu inför detta, blir verkligen bråken mindre? Det tror jag inte. Först får folk stå och köa i alldeles för långa köer och bli irriterade (att alla som ska in ska blåsa innan tar tid så jag räknar med längre köer). På sommaren är det säkert ok men under en kylig vinterkväll eller en regnig höstdag tror jag inte att folk är lika roade. Sen när man kommer fram och du har druckit så kanske du inte kommer in, och hur många som har gått på krogen har inte sett hur förbannade vissa blir när dom inte får komma in på det stället de stått och köat till? Alltså, fler avvisande och fler bråk.

Dom som sen kommer in har förmodligen med sig lite mer pengar eftersom de vet att om de vill ha något innanför västen kommer de också få betala för det. Eftersom det är mindre folk på krogen (ja, alla har inte råd att betala så mycket, vill inte vara nyktra på krogen och en del har ju blivit avvisade) så är det ju självklart roligare med något som flyter ner för strupen. Jag vet att det finns dom som redan gör av med MASSOR av pengar varje gång de går på krogen så att dom skulle vara nyktrare tror jag inte på. Har också fått för mig att dessa personer är dom som oftast hamnar i bråk på krogen sen också, vilket alltså inte hjälper om de får blåsa utanför eftersom de ändå har pengarna att dricka sig fulla och sen hamna i bråk när de väl kommer in. Men visst, det finns inte så många att bråka med då så att urvalet är ju inte lika stor och du som annars aldrig hamnar i bråk på krogen kanske blir mer utsatt. (?)

Nu tänker vi på dom som står där utanför en stund. Du har blivit avvisad på krogen för att du är för full och blir lite förbannad. Kanske du försöker på ännu ett ställe och blir avvisad där med och sen blir ännu mer arg. Du knallar runt på stan, arg och förbannad och möter andra i din situation, lika arga och förbannade. För har man haft en rolig förfest så är ju inte hemmet något av det första och roligaste man kommer på att göra. Nu tänker vi på dessa människor och vilka människor det är man läser om i tidningarna som har hamnat i bråk framme på stan. Är det oftast inte dessa människor? Är det alltså smart att skicka ut fler fulla och förbannade människor på stan som kan orsaka misshandel och skadegörelse? Kan man kontrollera alla dessa människor lika bra som man kan göra om fler får komma in på krogen där det faktiskt finns vakter som kan ta tag i det hela på en gång och kontakta polisen där ifrån? Jag vet inte riktigt det.

Men visst, att blåsa på krogen är inte helt tokigt heller tycker jag. Men inte att ALLA ska få blåsa. Där emot så kan dom som uppträder för fulla få blåsa en gång innan de får komma in eller bli avvisade eller kanske rent utav invänta polisen och fyllecellen på en gång. DÅ är det bra. Man har ju hört och sett flera som har blivit avvisade från krogen för att dom råkat trampa lite snett utanför och blivit nekade inträde för att dom "varit för fulla" när de i själva verket kanske är helnyktra och kört dit! Själv råkade jag ut för att dom tvekade att släppa in mig för ett par år sen men sen såg de att jag faktiskt var gravid (!?!) och kanske inte var så full ändå.. Ja, ibland är det nog bra att man har en alkomätare att kika upp vilka som är reko och vilka som har druckit på tok för mycket. Men att testa ALLA är för mig bara en dum idé.

Så vad tycker ni där ute? Är jag helt ute och cyklar?




(För att förklara mer om vad det hela handlar om så är det inte en lag på att man ska införa alkomätare på krogen utan något som uteställena själva får avgöra om de vill ha eller inte. Men politiker osv har gett grönt ljus för att detta inom en ganska så snar framtid ska kunna införas.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback