Vad lägger du pengar på?

Vad lägger du pengar på? Den frågan hörde jag nyligen på teven och jag började genast tänka på vad jag lägger pengar på. Vet att jag lägger en del pengar på mat, men när jag har läst hur andras budgetar ser ut så har jag insett att jag inte lägger mer pengar på det än någon annan. Liam lägger jag lite pengar på, men det är inga större summor eftersom vi har turen att han har en kusin som är ett år äldre och som han får ärva saker från, samt en farmor som inte kan hålla sig borta från låga priser, så att vi behöver oftast inte köpa så mycket till honom. Han har allt. Han har kläder och han har leksaker och köper vi fler leksaker så skulle vi inte få plats. Gjorde en snabbrensning bland hans leksaker och tänkte att jag skulle plocka bort dom sakerna som han börjar bli lite stor för, men han var snabbt nere i påsen och drog upp en del igen. Barn!
Jag lägger inte speciellt mycket pengar på mig själv. Varje gång som jag ska köpa något klädesplagg eller liknande åt mig själv så får jag lite ångest och börjar tänka hundra gånger om jag behöver det eller inte, men jag vet att jag oftast faktiskt behöver det och visste det innan jag ens började ifrågasätta mig själv.
Förutom hyra, el och telefon har jag inte mycket till räkningar. Eftersom jag inte har något körkort äger jag ingen bil som jag skulle ha lån på och jag äger ingen bostad heller.
Så vad lägger jag pengar på? Vart tar mina pengar vägen? Kanske jag istället skulle ha låtit den frågan bero och svaret var ju egentligen ganska så enkelt genast från första början, jag lägger inte mina pengar på någonting för jag har inga pengar. Jag lägger mina pengar på hyran, mina få räkningar och mat och den hundringen som blir över efter det... ja... den går nog till Liam.

Så hur har min dag sett ut då? Det har faktiskt blivit en heldag idag med massor att göra. Började dagen med att åka iväg och införskaffa en del till en julklapp som jag hade kvar. Efter det så vart det ett besök till Toys`r´us för att köpa en liten julklapp till Simons brorsbarn. Väl där inne fick jag lite nostalgikänslor när jag fick syn på förpackningar med gips och formar så att jag var tvungen att ta med det hem som pyssel åt Liam. När vi sedan kom hem var klockan runt 12 och då satte jag igång att blanda gips och hälla i formarna så att Liam skulle kunna måla några figurer senare under dagen. Liam fick själv välja ut 2 av figurerna i högen, han valde att göra ett lejon och en elefant. Strax efter att gipset var klart så kom Liam och sa att han ville lägga sig så jag bäddade ner honom i sängen. Lönlöst visade det sen när han efter 40 minuters strul var väldigt pigg och sen somnade inte han något mer.

 

Idag var jag ganska så duktig vad gäller maten också. Gjorde världens största gryta av spagetti och köttfärsås så det räckte till lunch, middag, mat till Simon när han kommer hem ikväll och minst 2 matlådor, förmodligen fler än så. Sen fick jag till lite smak på köttfärsåsen också, annars är jag duktig på att krydda massor men ändå smakar det ingenting. Men nu fick jag smak på det hela och jag är helnöjd. Efter att jag och Liam fått mat i magen blev det att måla gipsfigurerna som nu hade torkat i 2 timmar. Trodde att jag skulle lyckas med att bryta av snabeln på elefanten eller något, men det gick galant och så här blev Liams figurer:

 

 

Sedan började klockan krypa närmare fyra och då var det bara att tvätta av oss, byta om och sedan kom pappa och hämtade oss. Andra turen mot Marieberg och denna gång var det Simons julklapp som skulle införskaffas. Hittade också ett packe med tandborstar åt Liam som fick följa med hem. Liam var helt överlycklig och jag kände att det är skönt att han är så liten att han inte börjat kräva mer för att bli så glad. När vi sedan kom hem och Liam fått gröt i magen var det väldigt enkelt att få honom att borsta sina tänder. Han fick välja vilken tandborste han ville ha själv (fanns tre olika färger: rosa, orange och grön) och han ville ha den gröna så att få honom att öppna munnen sen när den gröna tandborsten närmade sig var en barnlek.

 

Nu sover min lilla korv och jag sneglar lite mot teven på "Vem kan slå Filip och Fredrik". Har slagit in Simons julklapp så det är klart och snart ska jag ta ytterligare ett tag i köket då jag ska göra Kokosbitar, SEN ska jag sjunka ner i soffan för en liten stund. För det tycker jag nog att jag är värd. Imorgon är det arbete igen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback