Gott nytt år, och glöm inte att njuta!

Gott nytt år!

Nu är det inte lång tid kvar på detta år, och detta betyder kanske att man spenderar i alla fall halva dagen lite i stress än att njuta av den allra sista dagen på året, så är det i alla fall här. Men trots halvstress här hemma så tänkte jag ändå ta mig lite tid till att uppdatera här och sen ska jag kasta mig in i duschen... eller eftersom jag är gravid och vi har ett badkar så verkar det bättre att jag försiktigt ställer mig i badkaret och hoppas på att jag inte hinner bli allt för yr så jag måste sätta mig ner. Sätter jag mig ner kommer jag väll aldrig upp, ha ha.

Dagarna fram till idag har man planerat lite om vad man ska äta, dricka och handla allt för detta. Vi ska spendera nyårsafton hos Simons bror och hans sambo så det blir god mat och mys. Dom har hand om förrätten, efterrätten samt potatisgratängen som ska vara till varmrätten och sådant och vi har fixat lite saker att dricka, sallad och köttet som vi ska ha till potatisgratängen. Och så här kommer maten se ut:


Vår meny

Dryck: De båda drinkarna som jag skrev om i tidigare inlägg samt båda alkoholfria mousserande. Även päroncider, äpplecider, Fanta och Cola finns att välja mellan.

Sallad: Vi har valt att göra två sallader. Den ena innehåller tomat, rödlök, honungsmelon och fetaost och den andra är en mer "vanlig" sallad med tomater, gurka och bladsallad.

Kött: Här blir det kyckling som vi redan lagt i marinad och som vi snart ska tillreda i ugnen, sen blir det bara att ta med den dit när det väl är dax och värma upp den i ugnen hos dom igen.


Marinad:
2 dl mushroom soja
2-3 msk vitvinsvinäger
I kruka persilja (som hackas)
3 vitlöksklyftor (pressas i)

Rör ihop och lägg i köttet i marinaden i ett dygn. Vänd efter halva tiden.


Såsen:
5 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 msk strösocker
salt och peppar
ev. lite rödvin

Häll marinaden i en kastrull tillsammans med ingredienserna till såsen. Koka ihop.
Skär upp köttet och lägg i en form.
Slå sedan på såsen på köttet. Ställ in i ugnen i ca 40 min i 200 grader. Skär i köttet och se om det är klart.



Det kommer nog bli ett bra avslut på nyåret och så får vi hoppas att det kommande året kommer bli ett riktigt bra år. Det har att se framför oss är
  • Pyrets födelse
  • Eventuell flytt (om vi hittar "vårt ställe")
  • Simons eventuella nya jobbplaner
  • Liams alla framsteg
  • Liams 3 års dag
Vi börjar där och sen får vi se vad mer som kommer ske, men det blir nog ett händelserikt år!

Gott nytt år och hoppas att nu har världens bästa år framför er! <3

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej!

Såg att du länkat från familjeliv till din blogg. Roligt med en blogg där du skriver lite om din grviditet och så. Själv är jag också gravid i vecka 24.

//Hanna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback