Någon som hört talas om "torrdrunkning"?

Oj, redan onsdag och bara en dag kvar till "lillfredag". Lillfredag känns det som på torsdagar eftersom Simon är ledig på fredagar och vi då får en dag extra till helgen tillsammans. Mysigt värre.
Förra helgen, på lördagen, sov Liam borta utan mamma och pappa för första gången. Jag tror det var värre för mig än det var för honom, ha ha. Det kändes väldigt konstigt att inte ha honom hos mig, speciellt på natten. Liam sov hemma hos mormor och Micke. Det gick väldigt bra och han sov väldigt duktigt på natten och somnade om ganska så snart de få gångerna han vaknade (en gång för att han ville ha nappen och en gång för att han var hungrig). Men på ett sätt var det skönt också att han sov där. Då fick jag och Simon lite tid för oss själva och kunde göra saker som man inte riktigt kan när man har en liten plutt med sig hela tiden. Vi började med att åka iväg och käka på en indisk restaurang borta vid Rubeckskolan. Var riktigt gott. Fick kyckling, scampi, fläskfilé och smörfisk. Hur mumsigt som helst! Efter det gick vi på "Allt flyter". Hade två gratisbiljetter till den, vilket var helt perfekt. Filmen var bättre än vad både jag och Simon trodde att den skulle vara. Alltid roligt när halvknubbiga medelåldersmän drar på sig baddräkter och tror att de ska vinna VM, ha ha. Efter bion for vi hem och tappade upp ett hett, skummigt bad och öppnade en flaska skumpa. Var riktigt mysigt. Dagen efter sov vi till klockan halv 2 då mamma ringde och kikade när vi skulle komma. Var länge sen som man sov så länge!

För att byta samtalsämne.. Här om dagen så kikade jag en liten stund på "Oprah" en stund då de talade om något som kallas för "torrdykning". Det var ett viktigt ämne men något som jag aldrig tidigare hört talas om. Någon av er om det som hört om det tidigare? Det handlar om att barn, speciellt små barn, kan drunkna ett par timmar EFTER dom har badat. Hörde någon siffra om ungefär 15% av alla som drunknar så handlar det om torrdrunkning, är därför det känns lite som att man vill berätta om det till er där ute med barn som snart ska ut i vattnet.
Varför drunknar barnet? Jo, när dom inte lärt sig att man inte kan andas i vattnet kan de försöka sig på det och då få vatten ner i lungorna, men inte tillräckligt för att drunkna då. Efteråt så ligger vattnet kvar där och tar plats vilket gör att det inte får plats tillräckligt med syre vilket sedan gör att de kan "drunkna" av det.
Symptom: Barnet blir trött och kan bete sig annorlunda mot förut eftersom hjärnan inte får tillräckligt med syre. Så verkar erat barn väldigt trött efteråt och gör saker som den annars aldrig gör så ska ni fundera på att åka in till sjukhuset då de kan ge barnet extra syre m.m.
Hemskt, men något som tydligen händer lite titt som tätt.

Nu kommer min lilla kille snart vakna till liv, och min syster ska snart åka till skolan (hon sov här inatt).

Ha det bra alla där ute!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Läskigt med torrdrunkning :S Jag hade aldrig hört talas om det tidigare faktiskt.



Mysigt att få lite egen-tid du och Simon. Jag har förstått att man uppskattar sån tid mycket mer när man fått barn, i alla fall vad jag hört från Storebror :)

Postat av: Rebecca

Absolut :)

2009-01-21 @ 13:57:55
URL: http://rebeccathoren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback